The-Iceman-in-Tsjechie.reismee.nl

Dag 6

Vandaag bezochten we Terezin , het voormalig concentratiekamp 'Terezin'.

Voor velen, waaronder natuurlijk Joden, was dit het eindpunt.

Het bezoek aan Terezin geeft een goed beeld van de verschrikkingen van de tweede wereldoorlog. De hoofdbezienswaardigheid hier is het Ghetto museum Een rondleiding door de gevangenen slaapzalen, isolatie cellen, werkruimtes en mortuaria, langs executie terreinen en voormalig massa graven. Hier staat een indrukwekkend monument om de geschiedenis niet te vergeten. En wie vergeet niet het spottende concentratiekamp motto van de Nazi's, Arbeit Macht Frei (Arbeid maakt vrij) . Verder staat een Davidster die duidelijk maakt dat de meeste slachtoffers van Terezin , joden waren . Dit bezoek zal ons nog lang nazinderen . Op enkele kilometers van Terezin stoppen we in het dorpje Litom??ice. Het is een van de oudste Tsjechische dorpen gelegen aan de rivier de Labe. We Eten hier ook heerlijk op het stadspleintje. Morgen onze laatste dag in Liberec dan vertrekken we naar het Reuzengebergte.

Dag 5

Ceska Ray ,

Vandaag zijn we vertrokken met stralend weer richting Jicin. Onder weg stoppen we enkele keren voor kastelen en andere bezienswaardigheden zoals Kasteel Trosky die je al van verre ziet. Juist voorbij Jicin rijden we naar Prachovske Skaly. Dit isde mooiste zandsteenstad van dit gebied.Het is een bos van slanke torens en pilaren, afgeronden,kloven en rotsspeten. En wij staan er middenin en het is overweldigend. Ook zien we regelmatig klimmers op de rotsen. Dit is hier wel een uitgerekend gebied voor de klimmers. Ook wijhebben heelwat klimwerk en trappen overwonnen . Dit zullen we niet gauw vergeten...het was heel mooi. We zijn bekaf. Wat later vertrekken we naar Jicin, blijkt een erg mooi stadje te zijn . Wat een schilderachtig stadje...hier kan je gemakkelijk een dagje vertoeven. Nadien rijden we voldaan naar onze b&b.

Dag 4

Hallo,

Vandaag met het mooie weer, vertrokken we vroeg naar Ceské Svycarsko. Aangekomen in Hrensko is er een drukte van jewelste, een echt toeristenplaats. Na een wandeling van ongeveer 2 kilometer, door Hrensko en langs de rivier de Kamenice, bereiken we het park. We lopen over een pad langs het riviertje de Kamnitz. Het is er stil en je hoort er alleen het kabbelende water. Het gebied waar we terecht gekomen zijn, is van oorsprong een ondoordringbare kloof met een wild stromend riviertje. Wij komen aan bij het vertrekpunt van de punters, die ons door de Edmundskloof moeten varen. Voor ons blijft over een gevoel, alsof we in het paradijs op aarde terecht gekomen zijn. Stilte - natuur - water We genoten van elke minuut. Van daaruit vertrok de wandeling van 15km naar de Bravica brana. Deze wandeling gaat door het indrukwekkende zandsteenlandschap van wat Tsjechisch Zwitserland wordt genoemd. Zware wandeling want alleen de 4 laatste km waren dalend de rest klimmen alom . Maar de moeite waard.. echt een aanrader. Toen we vanavond thuis kwamen konden we eindelijk de top van de Jested in al zijn schoonheid aanschouwen. Wat een verschil met gisteren. Morgen terug vroeg op pad ...op naar Ceska Ray.

Dag 3

Goeieavond ,

Vandaag vertrokken in de mist!!! Maar na liberec te hebben verlaten kwam de zon erdoor en dit voor de ganse dag. Oef eindelijk

Laughing
. We zijn naar de glasbazerij geweest in Harrachov. Tijdens deze rondleiding krijg je de glasblazerij te zien, maar ook de 100 jaar oude historische slijperij. Het gaat allemaal een beetje vlug maar toch steek je er wat van op . Tevens is er een glasmuseum met een mooie expositie van het glas door de jaren heen.Na de rondleiding drinken we nog een biertje en vertrekken snel naar de Mumlava watervallen. De Mumlava watervallen bevinden zich vlakbij het recreatie centrum Harrachov, in de rivier de Mumlava. Ze behoren tot de meeste bezochtetoeristische bezienswaardigheden van het westelijke deel van het Nationaal Park het Reuzengebergte. Maar daar ook heel veel toeristen, we maken dat we daar vlug weg zijn . Want Jo had voor ons nog een stevige wandeling in petto namelijk naar Jizerka.Het was al na 16.oo u voor we aan de wandeling begonnen . Het was een stevige wandeling , zelfs eens in Polen gewandeld. Na de mooie wandeling zijn we gaan eten boven op de Jested. Maar zoals de rit vanmorgen was begonnen ook zo eindigd onze dag....in de mist. Morgen verwachten we een stralendezomerse dag !!

Dag 2

Met het miezerig weer voor vandaag besloten we naar de Boskov grot te gaan. Gelukkig na een 10 tal km was her weer aan het verbeteren en kregen we gelijk droog weer en dat voor de ganse dag. Vanaf Zelezny Brod namen we wegnr. 288 ten noorden van de Jizera.
Een hele mooie route, waarbij we zelfs nog wildwater-varenzagen in de Jizera. In Boskov parkeren we de auto. Aan de kassalieten ze ons verstaan dat we pas een rondleiding kregen om 14.00u terwijl het pas 12.05 u was. Dan maar wachten. De tour op zich was interssant en we hoorden ook de Nederlandseuitleg via een cassette. Heelwat mooie foto's genomen. We zijn ook eens gestopt in Zelezny Brod ten zuiden van de Jizera. Zelezny Brod staat wereldwijd bekend om zijn glas en bijouterie. Na het bezoek was het te laat om nog naar Harrachov te rijden en besloten we naar Liberec te gaan. We hadden via het forum een leuk ades gekregen om lekker te eten....Le Coq noir. En ook lekker geeten. Na aankomst in de Villa Flamendr drinken we nog een pivo met Jo. Slaapwel

aankomst in Tjechië

Hallo ,

We zijn heelhuids aangekomen in Tjechië..

Laughing
..maar in een hondenweer. Goeie vlucht gehad (1.1/2 u ) Na de wagen hebben opgenomen vertrokken we richting Krizany( Liberec ) De regen viel met bakken uit de hemel. Ook heel veel water op de baan. Maar we lieten dit niet aan ons hart komen , trouwens na regen komt zonneschijn. Rond 19.30 u zijn we in een prachtige omgeving aangekomen zowaarmidden in het woud . Karolina kwam ons tegemoet en schrok dat we al zo vroeg waren. Ze liet ons de kamer zien en kregen nog wat uitleg over de omgeving aldaar. Daarna genoten we van een goeie maaltijd en de nodige pivo's. Zo de eerste dag is een feit. Morgen verwachten we herzelfde weer maar... t'is morgen formule1 in Hongarije...je hoort me niet klagen. Vanaf dinsdag wordt het hier stralend weer.
Wink

Tsjechië ....het kort in !!!

Hallo,

Binnen een week vertrekken we voor het eerst naar Tsjechië . We hebben een dagindeling gemaakt en hopelijk kunnen wedie ook afwerken.

Dagindeling vakantie in Tsjechië - Deel 1 Villa Flamendr

Dag 1 : zaterdag 30 juli

Ophalen auto op de luchthaven. Rijden naar de R7 richting Slany om na 8 km de 61 naar Lidice te nemen om er de 2 standbeelden te bezoeken van de kinderen van Lidice . Dan terug naar de luchthaven om via de ring rond Praag naar Liberec te rijden . . Aankomst in Kranizy voorzien om 20.30u .

Dag 2 : zondag 31 juli

Bezoek aan de stad Liberec en de naaste omgeving .

Dag 3 : maandag 01 augustus.

Wandeling naar de berg Jested via de wandeling 11 ( 30 dagtochten ) .

Dag 4 : dinsdag 02 augustus .

Ganse dag : autorit 25 ( dagtochten) met een bezoek aan de grot in Boskov de weg terug nemen naar Zelezny Brod ( bezoek ) en de weg vervolgen naar Jabblonec nad Nisou en zo terug naar Liberec. In Mala Skala een bezoek brengen een ook in Zaskal en Hodkovice aad Mohelkow.

Dag 5 : woensdag 03 augustus .

Autorit naar Hrenska ( Tjechisch Zwitserland ) , wandeling 9 ( dagtochten ) parkeren in Mezní louka aan het hotel . Dan'Gabrielina Stezka' (Gabriel's Trail) for 6.5 kmOk een bezoek aan ijspaleis van Janov .

Dag 6 : Donderdag 04 augustus

Bezoek aan het glasmuseum van Harrachov en een wandeling naar de waterval van Mumlom . En vanuit Harrachov zijn er verschillende wandelingen te doen .

Dag 7 : vrijdag 05 augustus

Laatste dag in VILLA FLAMENDR : Autorit naar Boheems paradijs ( Cesky raj ) wandeling 13 ( dagtochten ) Liberec naar Turnov - Hruboskalska - Trosky - Jicin.

Dag 8 : zaterdag 06 augustus.

Autorit naar Trutnov via Harrachov en door rijden naar de rotsenformatie in Adrspach . wandeling 15 ( dagtochten ) dan rijden naar Ostas ( Tafelberg ) en omgeving .

Deel 2 Bukovina Buiten

Dag 9 : zondag 07 augustus

Rijden naar Pec pod Snezkou , De rodelbaan en Monkey Park uitproberen . Wandelen halverwege Pec pod Snezkou in Janské Lazne , bezoek aan het stachelbach in Babi.

Dag 10 : maandag 08 augustus

Wandelen naar de hoogste berg in het Reuzengebergte : Sneska . Vanuit Spindlereu Mlyn. De waterval Elbe.Een fiets huren...downhill .

Dag 11 : dinsdag 09 augustus.

Auto rit via Jicin naar Mlada Boleslav voor een bezoek aan het automuseum van Skoda. ( 10 uur )In de namiddag bezoek aan het joods kerkhof van Terezin. Van Mlada Boleslav via de 38 richting Ceska Lipa , aan Borec de 15 nemen richting Terezin. Daarna de wagen afleveren op de luchthaven.

Deel 3 Praag

Openbaar vervoer ; Voordat u instapt, dient u een ticket te kopen in de aankomsthal, bij een kaartjesautomaat of bij een krantenwinkel. U kunt ook de buslijn num. 100 nemen. Deze brengt u naar metrostation Zli?ín, dat een onderdeel is van de metrolijn B (geel) . Deze lijn brengt u vervolgens naar station M?stek in de centrum.

Dag 12 : woensdag 10 augustus

Stadsbezoek Praag

Dag 13 : donderdag 11 augustus

Dag 14 : vrijdag 12 augustus

Stadsbezoek Praag en s'avond vertrek naar België

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!